Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Οι οικοδομικοί Κανονισμοί για κτίρια φιλικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι όχι μόνο αναγκαίοι αλλά και επείγοντες

Δημοσιεύτηκε: 4 Ιανουαρίου 2019 από τον Matt Frommer – Επικεφαλής εταίρος του Southwest Energy Efficiency Project (SWEEP)

Σημείωση ΕΛΙΝΗΟ. Η συνήθης λειτουργία του μεγάλου ποσοστού  των ηλεκτρικών αυτοκινήτων  κατά τις αστικές μετακινήσεις θα στηρίζεται στη φόρτισή τους στο σπίτι κατά τη διάρκεια της νύκτας ή στην εργασία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η ευκαιριακή χρήση κοινόχρηστων φορτιστών ή ταχυφορτιστών ως μικρό μόνο ποσοστό θα καταγράφεται και κυρίως όταν ειδικότερες συνθήκες το απαιτήσουν (ταξίδι, απρογραμμάτιστη μετακίνηση, συμπλήρωση ενέργειας κ.λπ.). Είναι επομένως αυτονόητο ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ευρεία μελλοντική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά  των αυτοκινήτων είναι η από τώρα άμεση εφαρμογή κανονισμών που να επιβάλλουν στις νέες δομικές κατασκευές την προεγκατάσταση ηλεκτρικών αγωγών και λοιπών εξαρτημάτων στους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης ώστε αυτοί να είναι προετοιμασμένοι για την σε δεύτερη φάση τοποθέτηση και σύνδεση συσκευών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων των ιδιοκτητών, ενοίκων, εργαζομένων ή πελατών. Τα όσα αναφέρονται πιο κάτω γράφτηκαν για τις επικρατούσες στις ΗΠΑ συνθήκες. Σε τίποτα όμως δεν διαφέρουν από αυτά που θα πρέπει το ταχύτερο δυνατό να αρχίσουμε να εφαρμόζουμε και στη χώρα μας  

Φανταστείτε ότι αγοράσατε καινούργιο σπίτι και, επειδή είστε φανατικός προστάτης του περιβάλλοντος και οπαδός της οικονομικής μετακίνησης, αποφασίσατε επίσης και την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Επιθεωρήσατε τον χώρο στάθμευσης, τον οποίο επίσης αγοράσατε μαζί με το σπίτι, προκειμένου να βρείτε μια ηλεκτροπαροχή και διαπιστώσατε ότι κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Σε συνάντηση που οργανώσατε με τον εργολάβο που σας πούλησε το σπίτι εξετάσατε όλα τα ενδεχόμενα θεραπείας αυτής της έλλειψης, από την απλή τοποθέτηση ενός προσωπικού Wall-Box στη δική σας θέση στάθμευσης μέχρι την εγκατάσταση ενός κοινόχρηστου φορτιστή μέσα στο επίσης κοινόχρηστο γκαράζ για όλους τους κατοίκους της οικοδομής. Δυστυχώς, όπως αποδείχτηκε, η οικοδομή δεν διέθετε ηλεκτροπαροχή ικανής ισχύος για την ικανοποίηση καμιάς από αυτές τις λύσεις αλλά ούτε και το αναγκαίο εσωτερικό δίκτυο αγωγών για τη διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας στις ενδεδειγμένες θέσεις. Μετά από προσεκτική ανάλυση του προβλήματος  συνειδητοποιήσατε ότι χωρίς τη δυνατότητα να φορτίζετε το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της νύκτας στο σπίτι σας όλα τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης για σας εξέλιπαν και απέμεναν, για να σας βασανίζουν, μόνο τα μειονεκτήματά της. Επειδή το κόστος ανακατασκευής και αναβάθμισης της ηλεκτρικής εγκατάστασης της οικοδομής εκτιμήθηκε ως ασύμφορο, ως τελική λύση του προβλήματος θεωρήσατε την αγορά ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Έτσι χάθηκε για τα επόμενα 10 χρόνια η ευκαιρία να ενταχτείτε στη νέα τεχνολογία της αυτοκίνησης παραμένοντας πιστός πελάτης των προϊόντων του πετρελαίου.

Το σενάριο ανταποκρίνεται πλήρως με τα όσα αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών που ελκύονται από την ιδέα ενός περιβαλλοντικά καθαρού, ενεργειακά οικονομικού, αθόρυβου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το πρόβλημα της έλλειψης προετοιμασίας των οικοδομών για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων  επιλύεται με την κατάλληλη τροποποίηση των οικοδομικών κανονισμών. Έχει ήδη αντιμετωπισθεί από πολλά οικιστικά κέντρα, ιδίως στον νοτιοδυτικό τμήμα των ΗΠΑ, όπου έγκαιρα εφαρμόστηκαν νέοι οικοδομικοί κανονισμοί που κάνουν ένα κτίσμα να είναι από κατασκευής φιλικό προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τι ακριβώς είναι αυτοί οι οικοδομικοί κανονισμοί;

Οι οικοδομικοί κανονισμοί που εφαρμοζόμενοι εξασφαλίζουν τη φιλικότητα των κτιρίων προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV-ready building codes) αποτελούν ένα από τα πιο αποτελεσματικά και χαμηλού κόστους μέτρα  που μπορεί να λάβει κάθε αρμόδια κεντρική ή τοπική διοίκηση προκειμένου να ενθαρρύνει τους πολίτες της να αγοράσουν ή ενοικιάσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Βασικώς οι κανονισμοί αυτοί θα πρέπει να υποχρεώνουν κάθε κατασκευαστή, στο υπό ανέγερση οικοδόμημα του οποίου προβλέπονται χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, να σχεδιάζει την ηλεκτρική εγκατάσταση κατά τρόπο τέτοιο ώστε τόσο από πλευράς ηλεκτρικής ισχύος όσο και από πλευράς τοπολογίας και διατομών των αγωγών και των εξαρτημάτων τους  να είναι εύκολη η εκ των υστέρων προσθήκη από τους ιδιοκτήτες των χώρων στάθμευσης ρευματοδοτών (Socket outlets) ή φορτιστών επίτοιχης τοποθέτησης (Wall – Boxes) προκειμένου να φορτίζουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα. Οι διοικήσεις, κεντρικές ή τοπικές, οι οποίες ασκούν δικαίωμα  θέσπισης ή μετατροπής των Οικοδομικών Κανονισμών μπορούν εύκολα να τροποποιήσουν τα αναφερόμενα στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις άρθρα έτσι ώστε να εξασφαλίζεται αυτή η δυνατότητα και μάλιστα προσαρμοσμένη στις επικρατούσες κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές συνθήκες των διαφόρων περιοχών.

Γιατί χρειαζόμαστε αυτούς τους οικοδομικούς κανονισμούς;

Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) και των αναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων (PHEVs) αναπτύσσεται με ολοένα και επιταχυνόμενους ρυθμούς. Ήδη στις ΗΠΑ καταγράφεται επί 52 συνεχείς μήνες ανοδικός ρυθμός πωλήσεων. Κατά τους τελευταίους 9 μήνες του 2018 η αγορά αναπτύχθηκε κατά 70% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις τάσεις ο Κυβερνήτης του Colorado κ. John Hickenlooper ανακοίνωσε σειρά μέτρων περαιτέρω ενδυνάμωσης του αυξητικού ρυθμού πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στην Πολιτεία του, τα οποία υπολογίζονται να έχουν φτάσει τον αριθμό του ενός εκατομμυρίου μέχρι το 2030. Κάθε Κυβερνήτης Πολιτείας, στα Νοτιοδυτικά της χώρας, έχει υπογράψει το αποκαλούμενο «REV West MOU» πρωτόκολλο με το οποίο δεσμεύεται να πάρει, για το σκοπό αυτό, σειρά μέτρων, περιλαμβανομένων και εκείνων του καθορισμού και της ανάπτυξης των τρόπων με τους οποίους θα εξασφαλισθεί η ενσωμάτωση των τεχνολογικών προϋποθέσεων λειτουργίας σταθμών φόρτισης στον σχεδιασμό και την ανέγερση όλων των οικοδομημάτων όπως για παράδειγμα υποχρεωτικές προδιαγραφές της ηλεκτρικής εγκατάστασης, των μετρητικών διατάξεων αλλά και των τυχόν προεγκαταστάσεων για την εν συνεχεία εύκολη τοποθέτηση από τους ιδιοκτήτες μονάδων παραγωγής  ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (Ήλιος, Αέρας κ.λπ.)

Περίπου τα μισά από όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν της ΗΠΑ ανήκουν σε ένοικους μονοκατοικιών ή διπλοκατοικιών με πρόσβαση σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης εκτός των οδών της σε γκαράζ ή πιλοτές ή προαύλια κατάλληλα για την κατά τη διάρκεια της νύκτας φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Αυτά τα οικοδομήματα προορίζονται να χρησιμοποιούνται επί δεκαετίες και επομένως πρέπει να είναι κατάλληλα, από κατασκευής τους, για την εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων τους όπως αυτές θα διαμορφωθούν σε βάθος χρόνου από την έλευση των νέων τεχνολογιών όπως είναι η ευρεία χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, τα οποία δεν θα έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης για την φόρτισή τους κατά τη διάρκεια της νύκτας, θα αναζητήσουν αντικατάσταση αυτής της δυνατότητας με τη φόρτισή τους  κατά τη διάρκεια της ημέρας στους χώρους εργασίας ή σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους στάθμευσης  εμπορικών κέντρων ή άλλων παρόμοιων οικοδομημάτων τα οποία επίσης πρέπει να κατασκευάζονται προετοιμασμένα για την παροχή αυτής της διευκόλυνσης  έτσι ώστε να μην απαιτηθεί η κατά πολύ ακριβότερη εκ των υστέρων προσαρμογή τους.

Οι μελέτες δείχνουν ότι: η προεγκατάσταση του εξοπλισμού φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ φτηνότερη εάν γίνει κατά τη διάρκεια της ανέγερσης της οικοδομής παρά εάν επιχειρηθεί μετά την αποπεράτωσή της. Για χώρο στάθμευσης 10 αυτοκινήτων με 2 θέσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα το κόστος για κάθε μίας από αυτές θα είναι 920 δολάρια εάν γίνει κατά τη διάρκεια της κατασκευής σε σύγκριση με 3.710 δολάρια ένα γίνει μεταγενέστερα

Ποιες είναι οι επιλογές προεγκατάστασης;

Οι κεντρικές ή οι τοπικές διοικητικές αρχές πρέπει να προδιαγράψουν τα διάφορα επίπεδα προετοιμασίας μια οικοδομής για τη δυνατότητα φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανάλογα με τις προδιαγραφές και τη φύση της χρήσης της όσο και με τις επικρατούσες κοινωνικές συνθήκες ή συνήθειες της κοινότητας που θα αφορούν.  Βασικά υπάρχουν τρεις κύριες επιλογές για μια τέτοια προετοιμασία όπως δείχνει η εικόνα που ακολουθεί.

Για τις ιδιωτικές μονοκατοικίες ή διπλοκατοικίες με ιδιόκτητους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων, εκτός των οδών που τις περιβάλλουν, μια θέση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο τουλάχιστο θα πρέπει να προβλέπεται για κάθε ένοικο προετοιμασμένη σύμφωνα με μια από τις τρείς μορφές της εικόνας. Για πολυκατοικίες και εμπορικά κτίρια η προετοιμασία θέσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορεί να περιορίζεται σε ένα ποσοστό των συνολικώς διατιθέμενων θέσεων στάθμευσης όπως για παράδειγμα ποσοστό 10 % εφόσον ο συνολικός αριθμός των θέσεων στάθμευσης υπερβαίνει τις 10 θέσεις.

(Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Charged Issue) 

 

Previous ArticleNext Article