Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Η χρησιμότητα των αναφορτιζόμενων υβριδικών – ηλεκτρικών αυτοκινήτων (PHEV)

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, στην προσπάθεια τους να ικανοποιήσουν όλες της κατηγορίες των αγοραστών, προσφέρουν σήμερα υβριδικά αυτοκίνητα με μεγάλη συστοιχία συσσωρευτών η οποία μπορεί να φορτίζεται είτε από το δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας είτε από τη λειτουργία του θερμικού κινητήρα σε συνδυασμό με την ανάκτηση κινητικής ενέργειας κατά τις επιβραδύνσεις. Τα αυτοκίνητα αυτά διαθέτουν επίσης ισχυρό ηλεκτροκινητήρα πρόωσης έτσι ώστε να κινούνται και ως αμιγώς ηλεκτρικά σε αποστάσεις από 40 έως και 70 χιλιομέτρων ανάλογα με το βάρος τους και τη χωρητικότητα της συστοιχίας των συσσωρευτών τους.

Η κατηγορία αυτών των αυτοκινήτων, τα οποία ονομάζονται αναφορτιζόμενα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Plug-in Hybrid Electric Vehicles – PHEV), ικανοποιεί όλες τις ανάγκες των αγοραστών τους που συνήθως  διαθέτουν ένα μόνο οικογενειακό αυτοκίνητο το οποίο, για διάφορους λειτουργικούς λόγους, προτιμούν να μην είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο. Ταυτόχρονα όμως επιθυμούν να συμβάλλουν ενεργά στην προσπάθεια μείωσης των αερίων ρύπων και των θορύβων της κυκλοφορίας των μεγάλων αστικών κέντρων κυκλοφορώντας σε αυτά υπό συνθήκες μηδενικής ρύπανσης, εξοικονομώντας ενέργεια και μειώνοντας σημαντικά το λειτουργικό τους κόστος.

Toyota RAV 4 Prime Plug-in Hybrid 2021 – 70 χλμ ως αμιγώς ηλεκτρικό

Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα αυτοκίνητα αυτά, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή αλλά και την εθνική νομοθεσία, κατατάσσονται στα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία κατά την υβριδική τους λειτουργία  εκπέμπουν πολύ μικρές ποσότητες ρύπων και  αερίων του θερμοκηπίου με μέγιστη τιμή εκείνη των 50 γρ./χλμ.

Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid – 50 χλμ ως αμιγώς ηλεκτρικό

Αυτονόητο είναι ότι ο αγοραστής ενός τέτοιου αυτοκινήτου έχει κάθε συμφέρον να αξιοποιεί πλήρως τη δυνατότητά του να κινείται μέσα στον αστικό ιστό υπό συνθήκες μηδενικής ρύπανσης, δηλαδή ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, γιατί με τον τρόπο αυτό μειώνει σημαντικά τις δαπάνες καυσίμου εφόσον δεν χρησιμοποιεί υγρό καύσιμο αλλά την κατά πολύ φτηνότερη αποθηκευμένη στους συσσωρευτές του ηλεκτρική ενέργεια του δικτύου. Επιπλέον δε, συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας στο χώρο κίνησής του, δηλαδή του αέρα που και ό ίδιος εισπνέει, δεν καταναλώνει ενέργεια κατά τα χρονικά διαστήματα που βρίσκεται σταματημένος λόγω κυκλοφοριακών συνθηκών και αποσβένει το επιπλέον κόστος αγοράς του αυτοκινήτου του στο οποίο είχαν προστεθεί οι επιβαρύνσεις της μεγαλύτερης συστοιχίας των συσσωρευτών, του συστήματος διασύνδεσης με το δίκτυο, του ενσωματωμένου φορτιστή, του ισχυρότερου  ηλεκτροκινητήρα πρόωσης ως και των απαραίτητων συστημάτων διαχείρισής του.

Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid T5 – 46 χλμ ως αμιγώς ηλεκτρικό

Στις συζητήσεις που διεξάγονται για το αν θα πρέπει ή όχι να επιδοτείται η αγορά αυτών των αυτοκινήτων, όπως γίνεται με τα αμιγώς ηλεκτρικά, πολλές φορές προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι δεν πρεπεί να επιδοτούνται επειδή οι χρήστες τους δεν ενδιαφέρονται στην πράξη να φορτίζουν τους συσσωρευτές τους κινούμενοι συνεχώς και  αποκλειστικά με υγρά καύσιμα. Υποστηρίζεται δηλαδή η άποψη ότι ο αγοραστής πλήρωσε μεν μια σημαντική διαφορά τιμής από ένα απλό μη αναφορτιζόμενο υβριδικό αυτοκίνητο αλλά στη συνέχεια, αδιαφορώντας εάν πέταξε τα χρήματά του στον αέρα, το χρησιμοποιεί σαν τέτοιο.

Η άποψη αυτή μάλλον προσεγγίζει πολύ ρηχά το θέμα. Πέρα από το προφανώς ανορθόδοξο του ισχυρισμού παραβλέπονται και πολλοί άλλοι συντελεστές της χρηστικότητας αυτών των αυτοκινήτων οι οποίοι συνηγορούν στην αναγκαιότητα υποστήριξης της αγοράς τους με το κίνητρο της επιδότησης. Αρκεί για παράδειγμα να αναφερθεί ότι ακόμα και στην περίπτωση που ο κάτοχός τους δεν έχει την παραμικρή δυνατότητα φόρτισης των συσσωρευτών από εξωτερική πηγή ή είναι τόσο αδιάφορος να το κάνει έστω και αν μπορεί, τίποτα βέβαια δεν τον εμποδίζει να φορτίσει τη συστοιχία του εν κινήσει  εκτός αστικού κέντρου και μόλις εισέλθει σε αυτό να κινηθεί υπό συνθήκες μηδενικής ρύπανσης. Σημειωτέον μάλιστα ότι με τον τρόπο αυτό δεν θα την φορτίσει μόνο από τη λειτουργία του θερμικού κινητήρα αλλά και από την ανακτώμενη κατά τις επιβραδύνσεις κινητική ενέργεια.

BMW X1 Plug in – 50 χλμ ως αμιγώς ηλεκτρικό

Το σημαντικότερο όμως αποτέλεσμα της διάδοσης αυτής της κατηγορίας των αυτοκινήτων θα είναι το ότι ο σημερινός αγοραστής τους, μετά από μια πενταετία περίπου, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μεταπηδήσει στην αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αγοράζοντας ένα BEV. Τα εν τωμεταξύ αναπτυσσόμενα δίκτυα ταχυφόρτισης σε συνδυασμό με όσα άλλα μέτρα θα έχουν ληφθεί από την πολιτεία και την τοπική αυτοδιοίκηση θα έχουν ακυρώσει τους όποιους ενδοιασμούς είχε να το κάνει αυτό από τώρα.

Οι σημερινοί αγοραστές των αναφορτιζόμενων υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζουν πολύ καλά τι αγοράζουν και γιατί το αγοράζουν. Είναι άτομα ευαισθητοποιημένα σχετικά με την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος τα οποία όμως, υπό τις παρούσες συνθήκες, προτιμούν το ένα και μοναδικό οικογενειακό αυτοκίνητο που σκέπτονται να αποκτήσουν να είναι ένα αυτοκίνητο που θα ικανοποιεί τόσο την επιθυμία τους να συμβάλλουν άμεσα στη βελτίωση της ατμόσφαιρας στα αστικά κέντρα όσο και την οικογενειακή ή επαγγελματική ανάγκη της επι του παρόντος ανεμπόδιστης υπεραστικής μετακίνησης.

Volkswagen Tiguan eHybrid Plug-in – 50 χλμ ως αμιγώς ηλεκτρικό

Είναι επομένως εύλογο να δοθεί και σε αυτούς κίνητρο αγοράς ενός αναφορτιζόμενου υβριδικού-ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τη μορφή επιδότησης, όπως ακριβώς γίνεται και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ειδικότερα στη χώρα μας, η οποία υστερεί ακόμα σε υποδομές ταχυφόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ταυτόχρονα διαθέτει αστικά κέντρα με περιορισμένες ελεύθερες επιφάνειες στάθμευσης και υψηλή οικιστική πυκνότητα σε πολυώροφα κτίρια, αυτού του τύπου τα αυτοκίνητα θα βοηθήσουν αποτελεσματικά στο επιδιωκόμενο πέρασμά μας στην καθαρή αυτοκίνηση. Άλλωστε έχουμε, σαν χώρα, αναλάβει σημαντικές ποσοτικές υποχρεώσεις θέσης σε κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα οι οποίες πολύ δύσκολα θα ικανοποιηθούν εάν δεν συμπεριλάβουμε και τα αναφορτιζόμενα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θα ήταν λάθος να μην καταμετρήσουμε και αυτήν την κατηγορία στο αποτέλεσμα των προσπαθειών μας, όταν όλοι οι άλλοι το κάνουν.

 

Previous ArticleNext Article