Ο επιφανής τεχνολόγος αναλυτής Luke Gear δημοσίευσε άρθρο σχετικό με τα τρέχοντα μεγέθη αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών χερσαίων, θαλασσίων και εναερίων οχημάτων. Τα μεγέθη που αναφέρονται αποδεικνύουν την κολοσσιαία τεχνολογική επανάσταση που σημειώνεται, με γρήγορους ρυθμούς, στο χώρο των μεταφορών αλλά και της ανθρώπινης κινητικότητας εν γένει παρά το ότι, στο μεγάλο τους ποσοστό, οι κοινωνίες δεν το έχουν ακόμα συνειδητοποιήσει.
Η φετινή επίδοση της παγκόσμιας αγοράς, μετρούμενη σε πωλήσεις μονάδων ηλεκτρικών οχημάτων όλων των μεγεθών και τύπων, προβλέπεται να φτάσει τα 24 εκατομμύρια οχήματα. Ο αριθμός εντυπωσιάζει. Εν τούτοις είναι κατά 19% μικρότερος του αντίστοιχου αριθμού πωλήσεων του προηγούμενου έτους 2019 και αυτό βέβαια οφείλεται στις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19.
Οι πωλήσεις αυτές, αρχής γενομένης από το έτος 2015 μέχρι και το έτος 2019, σημείωναν κατά μέσο όρο τον ετήσιο αριθμό των 30,4 εκατομμυρίων μονάδων. Οι προβλέψεις για το 2021 αναφέρονται σε μια ακόμα επιπρόσθετη μείωση κατά 2%, σε σχέση με το 2020, δηλαδή πωλήσεις της τάξης των 23 εκατομμυρίων μονάδων ενώ κατά το 2022 θα επανέλθει η ανοδική πορεία μέχρι τα 27 εκατομμύριαμονάδες.
Τα χερσαία ηλεκτρικά οχήματα, όπως είναι τα αυτοκίνητα και τα δίκυκλα, τα οποία μάλιστα αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των πωλήσεων, επηρεάστηκαν σημαντικά από την πανδημία επειδή σημειώθηκαν καθυστερήσεις στην παραγωγή συσσωρευτών, ηλεκτροκινητήρων και άλλων υποσυστημάτων.
Οι πωλήσεις των δίκυκλων, που καλύπτουν σχεδόν το 90% του συνόλου, σημειώνονται κατά κύριο λόγο στη Κίνα στην οποία, μετά από 20 χρόνια συνεχούς ανάπτυξης, σημειώθηκε ρεκόρ 30 εκατομμυρίων μονάδων το 2016 το οποίο στη συνέχεια σταθεροποιήθηκε στις περίπου 26 εκατομμύρια μονάδες το 2019. Καθώς όμως η αγοραστική δύναμη του κοινού βελτιώνεται οι προτιμήσεις άρχισαν ήδη να στρέφονται προς τα αυτοκίνητα για τα οποία προβλέπεται ισχυρή ανάπτυξη κατά τα επόμενα χρόνια.
Εντούτοις, λόγω του συμπαγούς όγκου των Κινέζικων δίκυκλων, είναι προφανές ότι θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα πριν οι άλλες εξίσου αναπτυσσόμενες στο χώρο των δίκυκλων περιοχές – όπως είναι η Ινδία π.χ. – με τάσεις εξηλεκτρισμού των οχημάτων να επηρεάσουν ανοδικά την καμπύλη των πωλήσεων.
Εκτιμάται ότι το ύψος των 30 εκατομμυρίων πωλήσεων μονάδων θα ξεπεραστεί ξανά περί το 2029. Όμως, παρά το γεγονός ότι τα δίκυκλα αντιπροσωπεύουν το 90% του αριθμού των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, απορροφούν μόνο το 11% της παγκόσμιας παραγωγής συσσωρευτών ιόντων λιθίου ή και συναφών τεχνολογιών. Αυτό βέβαια οφείλεται στο ότι τα δίκυκλα εφοδιάζονται συνήθως με μικρής χωρητικότητας συσσωρευτές πέραν του ότι στην Ασία χρησιμοποιούνται ακόμα για τα μικρό-οχήματα συμβατικοί συσσωρευτές τύπου μολύβδου – οξέος.
Αντίθετα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία αντιπροσωπεύουν μόνο το 7% των πωλήσεων απορροφούν περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας παραγωγής συσσωρευτών ιόντων λιθίου ή των συναφών τεχνολογιών, ποσοστό το οποίο μάλιστα βαίνει συνεχώς αυξανόμενο.
Το ερώτημα που παραμένει ακόμα, σε σχέση με τις επιπτώσεις της πανδημίας, είναι το πως θα αποδειχθεί ότι αντέδρασαν τελικώς οι αγορές των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτές (BEV) όπως και των αναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων (PHEV) κατά το τρέχον έτος 2020.
Η λογική λέει ότι τόσο η πανδημία όσο και η παρεπόμενη διεθνής οικονομική ύφεση θα προκαλέσουν ανάσχεση στις πωλήσεις των πολύ ακριβών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όμως άλλες παράμετροι όπως είναι η αυξανόμενη κοινωνική ευαισθησία σε συνδυασμό με τις δράσεις των οργανισμών και των κυβερνήσεων σε σχέση με την επίτευξη μείωσης των εκπομπών φαίνεται να επιδρούν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα των μετρήσεων δείχνουν μια σταθερότητα στις σημειούμενες πωλήσεις οι οποίες ακόμα και σε συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης παρέμειναν ανεπηρέαστες. Το ερώτημα όμως θα εξακολουθεί να παραμένει αναπάντητο μέχρι τέλους του έτους, ιδίως μάλιστα εάν επιβεβαιωθεί η περίπτωση εμφάνισης του δεύτερου πανδημικού κύματος.
Ετήσιες πωλήσεις πάσης φύσεως ηλεκτροκίνητων οχημάτων παγκοσμίως σε εκατομμύρια μονάδων
Στις θαλάσσιες μεταφορές η ζήτηση συσσωρευτών τύπου ιόντων λιθίου ή συναφών τεχνολογιών αυξήθηκε κατακόρυφα κατά τα τελευταία χρόνια. Εντούτοις επειδή στον τομέα αυτόν οι κύκλοι των πωλήσεων είναι πολύ πιο μακρόβιοι τα αποτελέσματα αργούν να γίνουν αισθητά είτε πρόκειται για αυξήσεις είτε για μειώσεις. Επιπλέον υφίστανται μεγάλες διαφοροποιήσεις στους επί μέρους τομείς των θαλασσίων οικονομικών δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα ο κλάδος της κρουαζιέρας βίωσε την ολοκληρωτική έλλειψη πελατείας αφού οι επιβάτες κατά κανένα τρόπο δεν θα διακινδύνευαν τη μόλυνση από τον COVID-19 εν πλω μιας κρουαζιέρας και ευρισκόμενοι εν μέσω μεγάλου πλήθους συνεπιβατών.
Όλα δείχνουν ότι η δυναμική της παγκόσμιας αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων όλων των τύπων και κατηγοριών όπως είναι τα αεροπλάνα, τα παντός είδους σκάφη, τα λεωφορεία, τα φορτηγά ελαφρών, μέσων και βαρέων φορτίων, τα επιβατικά αυτοκίνητα όλων των τύπων , τα δίκυκλα-τρίκυκλα και όλων των ειδών τα μικρό-οχήματα κατά τα επόμενα χρόνια θα εμφανίζει συνεχή άνοδο. Οι εκτιμήσεις των ειδικών ανεβάζουν το μέγεθός της στο επίπεδο των 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων κατά το έτος 2041.
Πηγή: IDTechEx – Research