Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων ετοίμασε υπόμνημα με παρατηρήσεις και προτάσεις επί του δημοσιευθέντος για διαβούλευση νομοσχεδίου το οποίο και θα υποβάλλει αρμοδίως.
Τα μέλη του Ινστιτούτου προσεκλήθησαν επίσης να υποβάλλουν έγκαιρα τις παρατηρήσεις τους προκειμένου να συμπεριληφθούν στο ανωτέρω υπόμνημα.
Η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιμένει με μεγάλο ενδιαφέρον την κατάθεση του τελικού σχεδίου νόμου και την ψήφιση του από τη Βουλή των Ελλήνων προκειμένου να αρχίσει η αξιοποίηση των όποιων κινήτρων θεσπίζονται άμεσα για την επιδιωκόμενη τόνωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) και των αναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων με εκπομπές έως 50 γρ. CO2/χλμ. (PHEV).
Κατωτέρω επιχειρείται μια συνοπτική αναφορά στα κίνητρα που θεσπίζονται άμεσα με τον υπό ψήφιση νόμο και στα υπόλοιπα, τα οποία ενώ έχουν ήδη εξαγγελθεί, προκύπτει ότι θα απαιτηθούν περαιτέρω κυβερνητικές ή ίσως και νομοθετικές παρεμβάσεις.
Α! Τι ισχύει από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του Νόμου:
- Από 1.1.2021 τα αυτοκίνητα BEV και PHEV θα σταθμεύουν δωρεάν στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης και στάθμευσης κάτοικων εντός των διοικητικών ορίων των ΟΤΑ Α! βαθμού.
(Σημ. Θα απαιτηθεί ο εφοδιασμός τους με ειδικό σήμα, προϋπόθεση η οποία θα χρειαστεί κάποιο χρόνο για την υλοποίηση της)
- Εκδίδονται κατά προτεραιότητα οι άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα που εγκαθίστανται στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου
- Εφαρμόζονται μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές για τις επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα
- Εφαρμόζονται ευνοϊκοί όροι αποσβέσεων κόστους επένδυσης για τις επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα
- Εφαρμόζονται κίνητρα μείωσης του λειτουργικού κόστους για τις επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα με έμφαση στις επιχειρήσεις τις εγκατεστημένες στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου
- Απαλλάσσονται από το εισόδημα δαπάνες κίνησης για παραχωρημένα από τον εργοδότη αυτοκίνητα τύπου BEV ή PHEV βάσει παραστατικών ως και οι δαπάνες φόρτισης τους στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης.
- Χορηγούνται προσαυξημένες εκπτώσεις για τις δαπάνες μίσθωσης των ως άνω αυτοκινήτων
- Εφαρμόζονται ευνοϊκοί όροι αποσβέσεων κόστους κτήσης, κατασκευής ή βελτίωσης μέσων μεταφορά τύπου BEV ή PHEV
- Εξαιρείται από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη και τη δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων η αγορά αυτοκινήτου τύπου BEV
Β! Αναμενόμενες για το άμεσο μέλλον δράσεις:
- Θα πρέπει να θεσπισθούν όροι και προϋποθέσεις υλοποίησης του εξαγγελθέντος προγράμματος επιδότησης της αγοράς οχήματος τύπου BEV ή PHEV
- Θα πρέπει να προχωρήσουν με ταχύ ρυθμό τα προβλεπόμενα από το νόμο αυτοδιοικητικά προγράμματα δημιουργίας δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
- Θα πρέπει, το ταχύτερο δυνατό, να ολοκληρωθεί η δημιουργία ενός βασικού εθνικού δικτύου ταχυφορτιστών. Θα απαιτηθεί ίσως κυβερνητική ανάληψη της πρωτοβουλίας συντονισμού των ιδιοκτητών/φορέων υπαρχουσών εγκαταστάσεων σε συνδυασμό με την πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος επενδυτών για τη συμπλήρωση των κενών που θα διαπιστωθούν. Εναλλακτική λύση θα είναι η ανάληψη πρωτοβουλίας από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα όπως είναι η ΔΕΗ ή ο ΔΕΔΔΗΕ εφόσον δεν εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Θα πρέπει να προχωρήσει ή υλοποίηση όλων των λοιπών προβλεπόμενων στον υπό ψήφιση νόμο δράσεων οργάνωσης της αγοράς της ηλεκτροκίνησης ως και της τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης των ηλεκτρικών οχημάτων. Για το σκοπό αυτό θα απαιτηθεί η έκδοση πολλών υπουργικών αποφάσεων αλλά και η σύσταση υπηρεσιών εποπτείας.