Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Η VW επιλέγει για το ID.4 του 2021 τον «ελεύθερο τροχασμό» πριν από την ανάκτηση ενέργειας

Σε αντίθεση με τον τρόπο λειτουργίας των περισσότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Volkswagen αποφάσισε να μην υποστηρίξει την περίφημη «οδήγηση με ένα πεντάλ» στο μοντέλο της ID.4 του 2021, μια τεχνική οδήγησης η οποία όμως είναι δημοφιλής στους οδηγούς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Και αυτό το κάνει δικαιολογημένα, όπως τουλάχιστο υποστηρίζει.

Το τι ακριβώς συμβαίνει όταν ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παύει να πιέζει το πεντάλ επιτάχυνσης αποτελεί σχεδόν μια «δύσκολη φιλοσοφικού χαρακτήρα υπόθεση» επισημαίνει η Volkswagen, σε δελτίο τύπου που κυκλοφόρησε την περασμένη Τετάρτη. Κατά τον μεγάλο αυτόν κατασκευαστή η καλύτερη λύση βρίσκεται στην επιλογή του ελεύθερου τροχασμού (coasting).

Κατά τον τυποποιημένο τρόπο λειτουργίας που θα ακολουθεί το μοντέλο ID.4 από τη στιγμή που θα αρχίσει να κινείται, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το πεντάλ επιτάχυνσης το αυτοκίνητο θα μπαίνει σε φάση «ελεύθερου τροχασμού» δηλαδή θα συνεχίζει την κίνησή του, λόγω αδράνειας, χωρίς όμως την εφαρμογή οποιασδήποτε ροπής πρόωσης αλλά ούτε και οποιασδήποτε δύναμης επιβράδυνσης εκτός βέβαια από τις φυσικές αεροδυναμικές αντιστάσεις και τριβές. Αυτή η συνθήκη είναι εντελώς διαφορετική από την αντίστοιχη των περισσοτέρων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα οποία αμέσως μόλις παύσει η πίεση στο πεντάλ της επιτάχυνσης ενεργοποιείται η φάση ανάκτησης της κινητικής ενέργειας και της μετατροπής της σε ηλεκτρική με αποτέλεσμα την άσκηση επιβραδυντικής δύναμης στην πρόωση του αυτοκινήτου η οποία ισοδυναμεί με σημαντικό βαθμό πέδησης.

Η λειτουργία του αυτοκινήτου σε φάση «ελεύθερου τροχασμού», κατά τη Volkswagen πάντοτε, θα κάνει την κίνηση του αυτοκινήτου περισσότερο «προβλέψιμη» και κατ’ ακολουθία ομαλότερη. Στην αντιμετώπιση όμως αυτή ίσως ο κατασκευαστής να οδηγήθηκε από το ότι απευθύνεται σε πολυάριθμη πελατεία βενζινοκίνητων SUVs η οποία θα βρει τη λειτουργία του «ελεύθερου τροχασμού» και της κατ’ ακολουθία λιγότερο επιθετικής ανάκτησης ενέργειας προσομοιάζουσα με τον τρόπο λειτουργίας των συμβατικών αυτοκινήτων με τον οποίο είναι εξοικειωμένη.

Ο τρόπος λειτουργίας της ανάκτησης ενέργειας του ID.4 του 2021.

Το ID.4 ασφαλώς και θα αξιοποιεί το προτέρημα της ανάκτησης της κινητικής ενέργειας και της μετατροπής της σε ηλεκτρική αλλά θα το κάνει μόνο όταν ο οδηγός πιέζει το πεντάλ πέδησης. Ο ηλεκτροκινητήρας θα μετατρέπεται τότε σε γεννήτρια και θα προσφέρει την επιθυμητή ανάκτηση ενέργειας με την ταυτόχρονη αναγκαία επιβράδυνση η οποία θα μπορεί να φτάσει μέχρι την τιμή των 0,25g πριν αρχίσει να ενεργοποιείται το κανονικό σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου. Το αυτόματο σύστημα ελέγχου της πέδησης θα ενεργεί έτσι ώστε η μετάβαση από τη φάση της πέδησης λόγω ανάκτησης ενέργειας στη φάση της πέδησης με τα συμβατικά φρένα τριβής να γίνεται εντελώς ομαλά και με απόλυτη φυσικότητα ανταπόκρισης στην πίεση του πεντάλ πέδησης.

Το ID.4 θα διαθέτει επίσης σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης κατά «φιλικό προς το περιβάλλον» τρόπο (Eco Assistance), το οποίο παίρνοντας πληροφορίες από τη μονάδα πλοήγησης αλλά και από τους αισθητήρες του αυτοκινήτου θα ενεργεί έτσι ώστε τελικώς να αυξάνεται η ενεργειακή απόδοση. Σε καταστάσεις κίνησης με πολύ χαμηλές ταχύτητες θα μπορεί να πληροφορεί τον οδηγό πότε θα πρέπει να παύει να πιέζει το πεντάλ της επιτάχυνσης έτσι ώστε να αξιοποιεί τον ελεύθερο τροχασμό και την εν συνεχεία ανάκτηση ενέργειας κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυξάνοντας έτσι την ενεργειακή οικονομία του αυτοκινήτου.

Επιπρόσθετα, όταν ο οδηγός μετακινήσει τον μοχλό επιλογής τρόπων κίνησης από τη θέση “D” στη θέση “B” η ανάκτηση της κινητικής ενέργειας και η μετατροπή της σε ηλεκτρική θα αρχίζει αμέσως μόλις παύσει να πιέζει το πεντάλ επιτάχυνσης. Στην περίπτωση αυτή όμως το επίπεδο της προκαλούμενης επιβράδυνσης δεν θα υπερβαίνει τα 0,13 g έτσι ώστε να μη ξενίζει τους εξοικειωμένους με τον συμβατικό τρόπο οδήγησης οδηγούς.

Η συγγενής με την VW μάρκα Porsche ακολουθεί παρόμοια λογική στο ηλεκτρικό μοντέλο της Taycan.

Ο κατασκευαστής έχει δηλώσει ότι το Taycan δεν θα διαθέτει τη δυνατότητα «οδήγησης με ένα πεντάλ» γιατί θεωρεί ότι ο οδηγός ελέγχει καλύτερα το αυτοκίνητο εάν χρησιμοποιεί για την πέδηση το πεντάλ πέδησης και δεν αρκείται μόνο στο να παύσει να πιέζει το πεντάλ της επιτάχυνσης.

Σκεπτικισμός μάλιστα επικρατεί για την εφαρμογή της ανάκτησης ενέργειας στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων επιχειρεί την επίτευξη γρήγορων διαδρομών σε πίστα.

Ενώ βέβαια ή Taycan είναι ένα ακριβό και πολυτελές σπορ αυτοκίνητο που απευθύνεται σε ειδική πελατεία, το ID.4 προσβλέπει σε μαζικές πωλήσεις στο ευρύ κοινό των αγοραστών. Η βασική τιμή για το μοντέλο με την κίνηση στους οπίσθιους τροχούς και την αυτονομία των 400 χλμ θα είναι στην αγορά των Η.Π.Α. στα 41.190 δολάρια, ενώ ένα ήδη αναγγελθέν μοντέλο με τετρακίνηση θα ξεκινάει από τα 44.890 δολάρια. Κατά το επόμενο έτος, όταν θα λειτουργήσει το εργοστάσιο στην Chattanooga, Tennessee είναι πιθανό να κυκλοφορήσει και ένα βασικό μοντέλο στην τιμή των 36.000 δολαρίων.

Previous ArticleNext Article