Το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο., όπως ήταν φυσικό, ανυπομονούσε να δει να λειτουργεί στην πράξη η υλοποίηση ενός από τους, πλέον δύσκολους για τη χώρα μας, τρόπους ενίσχυσης της διάδοσης της ηλεκτροκίνησης, δηλαδή η απευθείας επιδότηση της αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος με χρηματικό ποσό της τάξης του 15% – 20% της προ φόρων αξίας του.
Τη Δευτέρα 24 Αυγούστου και ώρα 17.00, σύμφωνα με την προαγγελία, δοκιμάσαμε την πρόσβαση στην πλατφόρμα της σχετικής δράσης αλλά η προσπάθειά μας αυτή υπήρξε ανεπιτυχής. Όμως σε λίγα μόλις λεπτά πληροφορηθήκαμε ότι η καθυστέρηση έναρξης δεν θα υπερέβαινε το ημίωρο και πράγματι έτσι έγινε. Αμέσως μετά την ενεργοποίηση και την πρώτη επαφή μας με τη φόρμα του εντύπου υποβολής του αιτήματος επιδότησης αποφασίσαμε να τη συμπληρώσουμε και να συνυποβάλλουμε και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά επιδότησης φυσικού προσώπου υποψήφιου αγοραστή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν δημοσιευθεί από καιρό.
Η συμπλήρωσή της φόρμας αποδείχθηκε μεν εύκολη αλλά μας δημιουργήθηκαν και κάποια ερωτήματα σχετικά με την ορθότητα/πληρότητα της. Όταν πάντως θεωρήσαμε ότι ήδη είχαμε συμπληρώσει όλες τις αναγκαίες πληροφορίες πατήσαμε το κουμπί της υποβολής. Περιμέναμε κάποια αντίδραση με τη μορφή μιας ειδοποίησης του τύπου “Pop–up window” η οποία να μας διαβεβαίωνε ότι «Η αίτηση ελήφθη και θα προωθηθεί για το επόμενο στάδιο της έγκρισης της επιδότησης». Τίποτα τέτοιο όμως δεν συνέβη, εκτός από την εμφάνιση ενός κωδικού αριθμού στο άνω μέρος της υποβληθείσας φόρμας.
Καταφύγαμε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για την περίπτωση που θα μπορούσε να έχει σταλεί εκεί κάποιο αυτοματοποιημένο μήνυμα, χωρίς όμως και πάλι να βρούμε κάτι τέτοιο.
Αποφασίσαμε να περιμένουμε λίγες ημέρες αρκούμενοι επι του παρόντος μόνο στην ένδειξη εκείνου του κωδικού αριθμού. Παράλληλα συνεχίσαμε να παρακολουθούμε τόσο την πλατφόρμα της δράσης όσο και τις σχετικές ανακοινώσεις. Έτσι πληροφορηθήκαμε περί του σημαντικού αριθμού των αιτήσεων επιδότησης που υποβλήθηκαν κατά τις δύο πρώτες ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας και μάλιστα με δεσπόζον ποσοστό εκείνο των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Πληροφορηθήκαμε επίσης από δημοσίευμα και για την πρώτη επιδοτούμενη πώληση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου τύπου VW e–up. Για εμάς ήταν προφανές, και το θεωρούμε και φυσικό άλλωστε, ότι η πρώτη εβδομάδα αναλώθηκε κυρίως σε εσωτερικές αναδιοργανώσεις της πλατφόρμας όπως αποδεικνυόταν από τις κατά καιρούς αλλαγές τόσο της μορφής της όσο και του τρόπου πρόσβασης στις μερίδες των εγγεγραμμένων χρηστών.
Χθες, τέλος του μήνα, επικοινωνήσαμε με την επιτελική ομάδα και πληροφορηθήκαμε ότι τα πάντα πλέον λειτουργούν άψογα και ότι η κυρίως εργασία ελέγχου των δικαιολογητικών και έγκρισης των αιτήσεων θα αρχίσει από σήμερα. Επίσης πληροφορηθήκαμε ότι αμέσως μετά την έγκριση κάθε αιτήσεως θα αποστέλλεται, στο δηλωθέν e–mail του αιτούντος, ειδοποίηση – επιβεβαίωση.
Από τη ημερομηνία λήψης αυτού του επιβεβαιωτικού μηνύματος, και εντός χρονικού διαστήματος κατά μέγιστο 6 μηνών, ο επιδοτούμενος, θα έχει το δικαίωμα να προβεί στην αγορά του ηλεκτρικού οχήματος της επιλογής του και στη συνέχεια να υποβάλλει, μέσω της πλατφόρμας, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την προς αυτόν εκταμίευση της επιδότησης.
Για όλους εμάς, του ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο., που εργαζόμαστε επί χρόνια ανιδιοτελώς για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, η πραγματικότητα που περιγράψαμε πιο πάνω μοιάζει να υπερβαίνει ακόμα και τις τολμηρότερες σκέψεις μας. Την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων με μετρητά τη ζούμε, στο διεθνές περιβάλλον, εδώ και πολλά χρόνια. Στην Ιταλία επί παραδείγματι τα χρηματικά ποσά αυτής της επιδότησης τα χειριζόταν επί χρόνια ο ομόλογος του ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. Οργανισμός, ο οποίος μας προέτρεπε μάλιστα να επιδιώξουμε την ίδια λύση και για την Ελλάδα. Σε πολλές άλλες χώρες η επιδότηση αποτελούσε το βασικό κίνητρο προώθησης της ιδέας της ηλεκτροκίνησης και μάλιστα σε μερικές από αυτές έπαιρνε και διπλή μορφή, από την κεντρική διοίκηση και επιπλέον από τις τοπικές αρχές.
Όσες όμως φορές εμείς προσπαθούσαμε να πείσουμε τις εκάστοτε κυβερνήσεις για την ανάγκη θέσπισης κινήτρων διάδοσης της ηλεκτροκίνησης, εξαντλούσαμε τη φαντασία μας σε προτάσεις πάσης άλλης μορφής και είδους αλλά πάντα αποφεύγαμε να αναφερθούμε στην περίπτωση μιας άμεσης επιδότησης της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος με μετρητά, για πολλούς και ευνόητους για τη χώρα μας λόγους.
Η κυβερνώσα πολιτική παράταξη, πριν ακόμα αναλάβει τα ηνία της χώρας, μας ενθάρρυνε με την πολιτική βούληση που επεδείκνυε για τη στήριξη των καθαρών μεταφορών, έτσι ώστε στις αρχικές προτάσεις μας για θέσπιση αναγκαίων κινήτρων συμπεριλάβαμε και την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος με μετρητά αλλά πάντοτε υπό την αίρεση της εξεύρεσης του αναγκαίου κονδυλίου, γεγονός που ενδόμυχα θεωρούσαμε δυσχερές.
Κάτω λοιπόν από αυτό το πρίσμα, η ανάλωση μιας εβδομάδα προσαρμογής της πλατφόρμας της σχετικής δράσης, που περιγράψαμε πιο πάνω, μόνο σαν ένδειξη ισχυρής βούλησης ορθής και ταχείας υλοποίησής της μπορεί και πρέπει να εκληφθεί.
Είναι βέβαιο ότι πολύ γρήγορα το αγοραστικό κοινό θα στραφεί προς την ηλεκτροκίνηση. Θα το κάνει όχι μόνο γιατί το κράτος μας, παρά τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζει, στέκεται αρωγό σε μια τέτοια απόφαση αλλά γιατί όλοι καταλαβαίνουμε ότι η χώρα μας πρέπει να επικεντρώσει όλες της τις δημιουργικές δυνάμεις στην ανάπτυξη των τομέων της προηγμένης τεχνολογίας, της περιβαλλοντικής προστασίας, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ψηφιακής τεχνολογίας. Εκεί δηλαδή που υπάρχει χώρος για νέες επιχειρηματικές δράσεις, για εφαρμοσμένη έρευνα και για επιστημονικά επιτεύγματα με οικονομικό υπόβαθρο.
Οι πρώτες ενδείξεις της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι εξαιρετικά θετικές. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της πρώτης εβδομάδας, τα οποία ακολουθούν αναλυτικά, έχει ήδη αιτηθεί η αγορά 268 αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) και ενός αναφορτιζόμενου υβριδικού (PHEV) , αριθμός που αντιστοιχεί στο 52% των πωλήσεων των τελευταίων 4 ετών
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Κατανομή αιτούμενων οχημάτων
Δίκυκλα/Τρίκυκλα (L1ea-L7) |
441 |
13,18% |
|
Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 BEV) |
19 |
0,57% |
|
Επαγγελματικά οχήματα van (Ν1 PHEV) |
1 |
0,03% |
|
Ηλεκτρικά Ποδήλατα |
2637 |
78,79% |
|
Ι.Χ. επιβατικά Αυτοκίνητα (M1 ΒΕV) |
247 |
7,38% |
|
ΤΑΞΙ αμιγώς ηλεκτρικό |
2 |
0,06% |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
3347 |
Οχήματα |
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΝΔΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ : 3.000.000 €
ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΟΣ ΤΖΙΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ : 22.000.000 €
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ :
ΑΤΤΙΚΗ : 1310 ( 39,21%)
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ : 413 (12,36%)
ΗΡΑΚΛΕΙΟ : 210 (6,29%)
ΣΥΝΟΛΟ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΧΩΡΑΣ (Με το Ηράκλειο) : 15,24%
ΦΟΡΤΙΣΤΕΣ : 98
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ : 196 ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ / 73 ΕΤΑΙΡΙΚΑ
ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΕΤΑΙΡΙΕΣ
LEASING : 28 22
ΜΕΤΡΗΤΟΙΣ : 83 34
ΔΑΝΕΙΟ : 85 17
Εάν τώρα στην εικόνα αυτή προσθέσουμε τη δραστηριότητα που σημειώνεται σε ολόκληρο το χώρο της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, όπως είναι π.χ. η δημιουργία δικτύου ταχυφορτιστών από τη ΔΕΗ, το γεγονός της δραστηριοποίησης στην Ελλάδα της πρωτοπόρου στην ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων Αμερικάνικης Tesla, το γενικότερο πλαίσιο φορολογικών και λειτουργικών κινήτρων που θεσπίστηκε πρόσφατα με το ν. 4710/2020 αβίαστα βγαίνει το συμπέρασμα ότι η χώρα μας ευθυγραμμίστηκε τελικά με την Ευρωπαϊκή αλλά και την παγκόσμια πολιτική των καθαρών μεταφορών εις όφελος όλων των πολιτών, εποχούμενων και μη.