Δημοσιεύτηκε 7 Νοεμβρίου 2019 από τον Charles Morris.
Πολύ σπάνια συναντάει κανείς κάποιο μεγάλο στέλεχος της Tesla, του οποίου το όνομα να μην είναι Musk, και ο οποίος να μιλάει στους δημοσιογράφους. Έτσι η επιτυχία του Ryan McCaffrey ισοδυναμεί με επανάσταση αφού κατάφερε να εξασφαλίσει μια συνέντευξη με τον επί κεφαλής του τμήματος σχεδίασης κ. Franz von Holzhausen για τη διαδικτυακή ανάρτηση Ride the Lightning.
Ο κ. Holzhausen, σχεδιαστής των μοντέλων S, X, 3, Y και του Tesla Semi, μιλάει σε μια εκτεταμένη συνέντευξη, που αξίζει κανείς να την ακούσει ολόκληρη, για την εσωτερική σχεδιαστική διάλεκτο που χρησιμοποιούν στην εταιρεία και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην προσπάθεια να δημιουργήσουν συναρπαστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο κ. Holzhausen είχε εργασθεί για τη VW, την GM και τη Mazda πριν προσκληθεί να εργασθεί για την Tesla προσωπικά από τον Elon Musk. Γιατί άραγε έφυγε από αυτούς τους βιομηχανικούς κολοσσούς για να ενταχθεί στο επιτελείο μιας μόλις τότε αναφυόμενης μικρής εταιρείας; «Οι σχεδιαστές πάντοτε επιδιώκουν να εργάζονται για την παραγωγή ελκυστικών μελλοντικών προϊόντων. Τέτοιου είδους προϊόντα δεν υπήρχαν στα σχέδια της Mazda αφού τα επόμενα αυτοκίνητα δεν παρουσίαζαν κανένα σχεδιαστικό ενδιαφέρον και δεν ενσωμάτωναν επαναστατικές ιδέες όπως τα αυτοκίνητα που σχεδίαζε να παράγει ό Elon Musk» απάντησε ο κ. Holzhausen.
Επιπρόσθετα «Η βιωσιμότητα», η οποία για μένα έχει τεράστια σημασία, οπουδήποτε και εάν ψάξει κανείς στην βιομηχανία θα διαπιστώσει ότι αποτελεί ένα εντελώς δευτερεύον θέμα, ενώ για τον Elon ήταν τα πάντα. Έπρεπε να την υπηρετήσει ή να πεθάνει. Έπρεπε να δουλέψουμε για αυτήν και να πετύχουμε γιατί διαφορετικά ή εταιρεία θα έπαυε να υπάρχει.
Επίσης κάτι που ο κ. Holzhausen έβρισκε απογοητευτικό, στους γνωστούς μεγάλους κατασκευαστές, ήταν η συνήθειά τους να αναθέτουν τον σχεδιασμό νέων μοντέλων τα οποία όμως ποτέ δεν έβρισκαν το δρόμο προς την υλοποίηση. Αυτή η απογοήτευση άλλωστε είχε εκφραστεί κατ΄επανάληψη και από πολλούς εκπροσώπους του ειδικού τύπου. Αντίθετα, στην Tesla, τα σχέδια των ολοκληρωμένων μοντέλων μεταφέρονται από το σχεδιαστήριο στο δρόμο σαν κυκλοφορούντα αυτοκίνητα σε χρόνους ρεκόρ.
Η σχεδίαση του Model S υπήρξε μια πρόκληση όμοια της οποίας κανένας σχεδιαστής αυτοκινήτων δεν αντιμετώπισε στο παρελθόν. Χωρίς να έχει τη δέσμευση της σχεδίασης του αυτοκινήτου γύρω από μια μηχανή εσωτερικής καύσης, ενός τούνελ που να φιλοξενεί τους μηχανισμούς μετάδοσης της κίνησης και ενός συστήματος απαγωγής καυσαερίων ο σχεδιαστής διέθετε απεριόριστες δυνατότητες έκφρασης των προτάσεών του. Εντούτοις αυτή η πρωτόγνωρη ελευθερία σχεδίασης δημιουργούσε ταυτόχρονα και κάποιους φόβους για το τελικό αποτέλεσμα.
Το ηλεκτρικό προωστήριο σύστημα επέτρεψε στο Model S να σχεδιασθεί έτσι ώστε να διαθέτει απίθανα μεγάλους εσωτερικούς χώρους ακόμα μεγαλύτερους και από εκείνους που διαθέτουν πολλά SUVs.
Εν αντιθέσει με τους σχεδιαστές των περασμένων ετών οι οποίοι δημιουργούσαν παντελώς ουδέτερα αισθητικά «πλοία του δρόμου», ο Musk, ο Holzhausen και η ομάδα εργασίας τους είχαν κατανοήσει ότι οι αγοραστές αποζητούσαν κομψότητα αλλά και πρακτικότητα. Η εξαιρετική αισθητική αποτελεί βέβαια και το απαραίτητο στοιχείο όταν επιδιώκεις να δημιουργήσεις όχι μόνο τα καλύτερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά τα καλύτερα αυτοκίνητα γενικώς.
Οι φημισμένες πλέον αυτοπροβαλλόμενες χειρολαβές των αυτοκινήτων Tesla αντανακλούν την επιθυμία να καταστεί η πρώτη επαφή του αγοραστή με το αυτοκίνητο μια αξιομνημόνευτη εμπειρία, όπως είχε πει ο κ. Holzhausen στο GigaOm το 2013. Είναι πράγματι ντροπή το ότι αυτή ή πραγματικά πρώτη επαφή του χρήστη με το αυτοκίνητο σε πολλά άλλα αυτοκίνητα αποτελεί αντικείμενο μείωσης του κόστους του προϊόντος. Με την αντίληψη αυτή ο χρήστης έρχεται σε πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας ένα πολύ φτηνό εξάρτημα. (Γνωρίζω εκ πείρας τι εννοεί αφού οι δύο πλαστικές χειρολαβές του ηλεκτρικού μου αυτοκινήτου, μοντέλο του 2015, έχουν ήδη σπάσει ενώ η λοιπή γενική κατάστασή του είναι πολύ καλή)
Ο κ.Holzhausen’s συνεχίζει να δημιουργεί στα πλαίσια της υπευθυνότητάς του ως υπευθύνου σχεδίασης της Tesla. Το Model S υφίσταται συνεχείς βελτιώσεις και τόσο το εξωτερικό του όσο και το εσωτερικό του έχουν ανακαινισθεί αρκετές φορές στη διαχρονική πορεία της παραγωγής του. Τα αυτοκίνητα της Tesla «ποτέ δεν παραμένουν προσκολλημένα σε κάτι το οποίο εφαρμοζόταν στο παρελθόν» είπε ο κ. Holzhausen μιλώντας στο Ride the Lightning – δεν υπάρχει «Βίβλος της Tesla» την οποία να πρέπει να ακολουθούμε. Αυτό που μας δεσμεύει σε μόνιμη βάση είναι η ανάγκη να δημιουργούμε συνεχώς όλο και πιο «όμορφα και λειτουργικά προϊόντα».
Πηγή: Ride the Lightning