Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Πόσο εφικτή είναι η ηλεκτροκίνηση;

Ο κ. Λίνος Κουντουράς είναι ιδρυτικό μέλος του ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. και παλαιό και έμπειρο στέλεχος του χώρου του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Μας έστειλε τις σκέψεις του σχετικά με την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης. Τις δημοσιεύουμε αυτούσιες με την αναγκαία διευκρίνιση ότι αποτελούν προσωπικές του απόψεις.

Διαπιστώσεις και προβληματισμοί.

Για την μετακίνησή μας μέσα στις πόλεις, όλοι πιστεύω θα θέλαμε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, αφού τα πλεονεκτήματά τους είναι πολλά.

  • Έχουν πολύ καλή επιτάχυνση.
  • Είναι αθόρυβα.
  • Έχουν μικρό κόστος λειτουργίας ανά χλμ. μετακίνησης.
  • Δεν λειτουργούν όσο βρίσκονται εν στάση στα φανάρια.
  • Έχουν μικρές απαιτήσεις συντήρησης (service κλπ).
  • Τα μηχανικά τους μέρη έχουν σημαντικά λιγότερα εξαρτήματα από ότι ένα βενζινοκίνητο ή ένα ντήζελ.
  • Δεν ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα με την χρήση τους.
  • Μπορούν άλλωστε να μην ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα ούτε οι πάροχοι ρεύματος φόρτισης, όσο χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Είναι επομένως βέβαιο ότι η ηλεκτροκίνηση θα επιλέγονταν από τους περισσότερους οδηγούς εάν υπήρχε η δυνατότητα να περιοριστούν ή και να εξαλειφθούν κάποιες σημερινές δυσκολίες, όπως:

Προβλήματα:

1. Η φόρτιση τους για όσους κατοικούν σε πολυκατοικίες πυκνοκατοικημένων περιοχών και πρέπει να παρκάρουν στον δρόμο.

2. Η μετακίνηση με ένα ηλεκτροκίνητο όχημα σε μακρινότερες αποστάσεις.

3. Το υψηλό κόστος ενός ηλεκτροκίνητου με τις μπαταρίες του.

Λύσεις:

Στο 1. Μία αν και δύσκολη ή ακριβή λύση είναι να υπάρχουν σε κάθε θέση parking φορτιστές επί πληρωμή.

Στο 2. Για μακρινές μετακινήσεις θα διευκόλυνε αν ο σχεδιασμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων προέβλεπε φωτοβολταϊκά πάνελς (πχ.στην σκεπή τους) που θα φόρτιζαν καθ’ οδόν ή και εν στάση τις μπαταρίες. Μια δεύτερη λύση σχετίζεται με την εγκατάσταση των μπαταριών σε ρυμουλκούμενο, ενώ μια άλλη λύση για μετακίνηση σε μεγαλύτερες αποστάσεις εκτός πόλης, θα ήταν η χρήση ενός ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους επί ρυμουλκούμενου, το οποίο θα χρησιμοποιεί ο οδηγός στα μακρινά μόνο ταξίδια.

Στο 3. Μια γενικότερα εξυπηρετική λύση θα ήταν η χορήγηση των μπαταριών μέσω leasing (ενοικίαση) αντί της αγοράς τους. Έτσι το ηλεκτροκίνητο θα κόστιζε αρχικά στον αγοραστή λιγότερο από ένα βενζινοκίνητο, ενώ στην συνέχεια θα έπρεπε να πληρώνει μηνιαίες δόσεις, που όμως θα καλύπτονταν εν μέρει από το σημαντικά μικρότερο κόστος λειτουργίας. Ένα δεύτερο πλεονέκτημα του leasing είναι ότι στα μακρινά ταξίδια οι προς φόρτιση μπαταρίες θα μπορούσαν να αντικαθίστανται άμεσα στους σταθμούς φόρτισης με άλλες φορτισμένες, ώστε ο οδηγός να συνεχίζει αμέσως το ταξίδι του, αντί να περιμένει κάποιες ώρες τη φόρτισή μπαταριών που του ανήκουν.

Κόστος:

Προσπάθησα να μάθω πόσο κοστίζουν οι μπαταρίες ενός ηλεκτροκίνητου Smart, αλλά στάθηκε αδύνατο. Λες και ήταν επτασφράγιστο μυστικό. Έτσι αναγκάστηκα να το βρω από τα δεδομένα που είχα: Ένα λοιπόν Smart fortwo EQ ηλεκτρικό κοστίζει 23.740 €. Ένα βενζινοκίνητο Smart fortwo 1.000 κ.εκ. με τον πολύ ακριβότερο βενζινοκινητήρα από ότι το ηλεκτρικό μοτέρ, κοστίζει 12.960 €. Συνεπώς οι μπαταρίες ενός Smart πρέπει να κοστίζουν τουλάχιστον 12.000 € ! Είναι επομένως δεδομένο ότι με τις μπαταρίες ως leasing η δυνατότητα αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος γίνεται πολύ ελκυστική.

Πριν από όλα όμως πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι μια νέα εποχή, με νέους τρόπους μετακίνησης, απαιτεί και διαφορετικού σχεδιασμού οχήματα. Αυτό αρχικά μας δυσχεραίνει, παρόμοια με την εποχή που τα πρώτα μηχανοκίνητα οχήματα μπήκαν στη ζωή μας. Και τότε η αρχική προσπάθεια ήταν να έχουν την ίδια μορφή με τις ιππήλατες άμαξες και μόνο στην συνέχεια των εξελίξεων έγινε κατανοητό ότι άλλη πλέον θα έπρεπε να είναι η μορφή τους. Έτσι και εμείς σήμερα θέλουμε ηλεκτροκίνητα οχήματα ίδιας μορφής και κατασκευής με τα σημερινά βενζινοκίνητα. Αυτό είναι λάθος, αφού τα βενζινοκίνητα οχήματα είναι μεταλλικά και πολύ βαριά, απαιτούν μεγάλο χώρο για τον κινητήρα, αλλά πολύ μικρό για την/τις μπαταρίες και έχουν μεγάλες καμπυλότητες που δυσχεραίνουν την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελς. Αν λάβουμε υπόψη μας όλα αυτά, αλλά και τις αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις μιας νέας εποχής, που αναπόφευκτα θα φέρει η ηλεκτροκίνηση σε πολλούς κλάδους επαγγελματιών, όπως στα συνεργεία αυτοκινήτων, στα βενζινάδικα, στις βιομηχανίες πετρελαιοειδών, στα βυτιοφόρα και στις πανίσχυρες εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου, θα καταλάβουμε ότι η μόνη αιτία που όλοι αυτοί δεν πολεμούν μετά μανίας την ηλεκτροκίνηση είναι η εντύπωση ότι αυτή θα αργήσει πολύ να επικρατήσει.

Στην ερώτηση επομένως του πόσο εφικτή είναι η ηλεκτροκίνηση και πόσο σύντομη μπορεί να είναι η εξάπλωση της, η απάντηση είναι μία: Όσο διατεθειμένοι είμαστε να δεχθούμε την ριζική αλλαγή των συνηθειών μας, αλλά και τις οικονομικές επιπτώσεις που αρχικά θα υπάρξουν μέχρις ότου η «νέα εποχή» μας οδηγήσει σε νέες δυνατότητες. Όποτε και αν γίνει αυτό τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα θα είναι μεγάλα, όπως σημαντικά μειωμένο θα είναι και το κόστος αγοράς ενός καθημερινού μας οχήματος.

[Στην εικόνα: Το πρώτο αυτοκίνητο της Αθήνας].

Λίνος Κουντουράς, ιδρυτικό μέλος του ΕΛΙΝΗΟ. (Αθήνα 14.9.2020)

Previous ArticleNext Article