Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Ηλεκτροκίνητα Λεωφορεία – Βιώσιμες δημόσιες συγκοινωνίες με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία

Η φετινή θεματική της EUROPEANMOBILITYWEEK (16-22 Σεπτεμβρίου) ορίζεται από τη φράση «Κινητικότητα μηδενικών εκπομπών για όλους» εκφράζοντας έτσι τον φιλόδοξο στόχο μιας ελεύθερης από τον άνθρακα ηπείρου μέχρι το 2025. Σε ολόκληρη την Ευρώπη λαμβάνονται μέτρα προώθησης ενός περιβάλλοντος απαλλαγμένου από τον άνθρακα. Η ABB, από τη θέση της ως ηγέτη στον τομέα των υποδομών ηλεκτροκίνησης των οχημάτων, υποστηρίζει μεγάλο αριθμό προγραμμάτων εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτροκίνητων λεωφορείων συμβάλλοντας έτσι στην παγκόσμια προσπάθεια μετάβασης στην εποχή της βιώσιμης δημόσιας κινητικότητας.

Τα ηλεκτροκίνητα Λεωφορεία είναι ένας ακόμα τύπος ηλεκτροκίνητου οχήματος, τα οποία όμως είναι εξοπλισμένα με συστοιχίες συσσωρευτών κατά δέκα ή και περισσότερες φορές μεγαλύτερες από εκείνες των επιβατικών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Αποτελώντας οργανικά τμήματα μεγάλων μεταφορικών συστημάτων απαιτούν και ειδικές προδιαγραφές των υποδομών υποστήριξής τους.

Οι αναφερόμενες στη συνέχεια περιπτώσεις αποτελούν λίγες μόνο από τις Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που υποστηρίζονται από την ABB και οι οποίες συμβάλλουν αποφασιστικά στη γρήγορη ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων ενώ συγχρόνως περιορίζουν κατά πολλές χιλιάδες τόνους τις ετήσιες τοξικές εκπομπές αερίων.

«Κάθε ένα από αυτά τα προγράμματα εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτροκίνητων λεωφορείων αποτελεί και μια σημαντική συμβολή προς την κατεύθυνση του περιορισμού των ζημιογόνων εκπομπών καυσαερίων και την ανάπτυξη της βιωσιμότητας του κλάδου των δημόσιων μεταφορών προσώπων στις αντίστοιχες πόλεις ή περιοχές. Βλέποντας τη συνολική εικόνα φαίνεται ξεκάθαρα ότι η μετάβαση σε βιώσιμα συστήματα μεταφορών κερδίζει συνεχώς έδαφος και επιδρά καθοριστικά στην προσπάθεια περιορισμού του άνθρακα στην ατμόσφαιρα», είπε ό κ. Frank Muehlon, επικεφαλής των διεθνών πωλήσεων της ABB στο τομέα των υποδομών ηλεκτρικής κινητικότητας.

Πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο

Στις αρχές του καλοκαιριού του 2021, 31 καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία της Volvo λειτούργησαν στον αρκτικό κύκλο, στην πόλη Bodø της Νορβηγίας τροφοδοτούμενα με ηλεκτρική ενέργεια από ένα σύστημα φόρτισης της ABB. Η εφαρμογή αυτή αποτελεί την, σε παγκόσμιο επίπεδο, βορειότερη αξιοποίηση ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και την πρώτη που λειτούργησε βορείως του αρκτικού κύκλου. Είναι φυσικό να αποτελεί την εμπράγματη απόδειξη ότι η ηλεκτροκίνηση των οδικών μεταφορών σε συνθήκες ψύχους όπως εκείνες των αρκτικών περιοχών είναι απολύτως εφικτή.

Η Νορβηγία, ορίζοντας τους περιβαλλοντικούς της στόχους, αποφάσισε ότι όλες οι αστικές λεωφορειακές συγκοινωνίες της χώρας θα κινούνται με ηλεκτρισμό μέχρι το 2025 προκειμένου να επιτευχθεί ό στόχος της χώρας για μείωση των παραγόμενων αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως 55% μέχρι το 2030.


Τα ηλεκτρικά Λεωφορεία της πόλης Bodø, στη Νορβηγία, φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια με σύστημα παντογράφων ισχύος 450 kW όμοιων με αυτούς που χρησιμοποιήθηκαν από την ABB στην πόλη Trondheim, της Νορβηγίας.

Όλες οι αστικές λεωφορειακές γραμμές της πόλης Bodø θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια μέχρι το 2030. Η προκαλούμενη μείωση των αερίων εκπομπών υπολογίζεται ότι θα είναι ισόποση με την προκαλούμενη από 1200 δηζελοκίνητα αυτοκίνητα και η εξοικονόμηση καυσίμων θα είναι περίπου ένα εκατομμύριο λίτρα ντίζελ, σε ετήσια βάση. Επιπρόσθετα θα προκαλείται σημαντική βελτίωση σε θέματα περιβάλλοντος όπως για παράδειγμα στη μείωση της στάθμης θορύβου.

Τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία φορτίζονται με παντογράφους κατασκευής ABB ισχύος 450 kW κατάλληλους για ταχεία φόρτιση βαρέων οχημάτων με υψηλή ισχύ.

Το σύστημα φόρτισης κατά τις στάσεις (Opportunity Charge) γνωστό και ως  OppCharge, αποτελείται από μονάδες αυτόματης σύνδεσης του λεωφορείου με τον φορτιστή μέσω παντογράφου ο οποίος κατεβαίνει μετά την άφιξη του οχήματος και επιτελεί τη σύνδεση με το φορτιστή μέσω μεταλλικών ράβδων που είναι τοποθετημένες στην οροφή του οχήματος. Η ισχύς φόρτισης μπορεί να φτάσει τα 600kW.

Με τυπικής διάρκειας στάσεις των τριών έως έξη λεπτών το σύστημα των παντογράφων εύκολα ικανοποιεί τις ενεργειακές ανάγκες της λειτουργίας των λεωφορείων και εξασφαλίζει την απόλυτη τήρηση των δρομολογίων.

Αστικές συγκοινωνίες «Hamburger Hochbahn»

Μια πόλη – λιμάνι που σφύζει από ζωή, όπως είναι το Αμβούργο, έχει βάλει φιλόδοξους στόχους μείωσης των παραγόμενων αερίων του θερμοκηπίου, μέχρι το έτος 2030, κατά 50% σε σχέση με το έτος 1990, κυρίως με την αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων. Η τοπική εταιρεία των αστικών συγκοινωνιών επέλεξε την ABB για την προμήθεια του εξοπλισμού φόρτισης των πρώτων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων της.

Από τη θέση της ως τοπικού φορέα αστικών συγκοινωνιών η Hamburger HOCHBAHN AG συμβάλλει στα σχέδια περιβαλλοντικής προστασίας μέσω ενός ευρύτατου προγράμματος εξηλεκτρισμού του στόλου της το οποίο περιλαμβάνει και τον πρώτο πλήρως εξηλεκτρισμένο σταθμό λεωφορείων της Γερμανίας ό οποίος διακινεί περισσότερους από 200 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Η εταιρεία έχει αναλάβει δέσμευση αντικατάστασης όλου του στόλου της με τη δρομολόγηση 1000 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων μέχρι το 2030 για την επίτευξη των στόχων μείωσης των αερίων εκπομπών και της στάθμης θορύβου που επιδιώκονται από τους απανταχού περιβαλλοντολόγους.


Χρησιμοποιώντας φορτιστές ABB τα 44 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία του Αμβούργου μπορούν να φορτίζονται ταυτόχρονα στον κεντρικό σταθμό Λεωφορείων.

Η ABB παρέδωσε με το κλειδί εγκατεστημένο ένα πλήρες σύστημα 44 φορτιστών για βαρέα οχήματα όπως και το όλο σύστημα διασύνδεσής τους με το δίκτυο. Το σύστημα αυτό επιτρέπει στα 44 λεωφορεία του στόλου, τα οποία έχουν αυτονομία της τάξεως των 150 χλμ, να φορτίζονται ταυτόχρονα εφόσον βρίσκονται σταθμευμένα στον κεντρικό σταθμό. Για ευκολία και εξοικονόμηση χώρου οι φορτιστές βρίσκονται τοποθετημένοι στην οροφή του κεντρικού σταθμού και εξασφαλίζουν κατά τον καλύτερο τρόπο την ολονύκτια φόρτιση όλου του στόλου.

Η Πρωτεύουσα της Ελβετίας

Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εφαρμογής ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στη Βέρνη, την πρωτεύουσα της Ελβετίας, υπογραμμίζει τη θέση της χώρας ως πρωτοπόρου σε θέματα συστημάτων ηλεκτροκίνησης των οχημάτων και εφαρμογών βιώσιμης κινητικότητας. Τα λεωφορεία της γραμμής 17 του οργανισμού μεταφορών BERNMOBILs χρησιμοποιούν το σύστημα φόρτισης κατά τη λειτουργία του οχήματος «OppCharge», μειώνοντας έτσι τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου κατά 500 τόνους σε ετήσια βάση.


Τα Λεωφορεία της γραμμής 17 του οργανισμού BERNMOBILs χρησιμοποιούν το σύστημα φόρτισης «OppCharge» της ABB, κινούμενα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Χάρις στους φορτιστές και την τεχνική φόρτισης της ABB, τα πέντε λεωφορεία της BERNMOBILs τα οποία δρομολογήθηκαν κατά πρώτον τον Δεκέμβριο του 2018, κινούνται από τον κύριο σιδηροδρομικό σταθμό της Βέρνης χωρίς υπερκείμενους αγωγούς τροφοδοσίας με ηλεκτρική ενέργεια εκτελώντας μόνο μεμονωμένες φορτίσεις κατά τη διάρκεια της στάσης τους στον τελικό σταθμό της διαδρομής τους. Κάθε τέτοια στάση έχει διάρκεια πέντε περίπου λεπτών. Κατά τη διάρκεια αυτή ένας παντογράφος κατεβαίνει από την οροφή του σταθμού κάνοντας ηλεκτρική επαφή με τις μεταλλικές ράβδους της οροφής του οχήματος και επιτυγχάνει φόριση των συσσωρευτών με ισχύ 450 kW. Επιπρόσθετα κατά τη διάρκεια της διανυκτέρευσης τα λεωφορεία φορτίζονται με ισχύ 50kW. Ακόμα όμως και χωρίς τις κατά τη λειτουργεία ταχυφορτίσεις η εναποθηκευμένη ενέργεια εξασφαλίζει την εκτέλεση τριών δρομολογίων συνολικής διαδρομής 35-40 χιλιομέτρων.

Όπως είναι ευνόητο, το όλο σύστημα πρόκειται να αναπτυχθεί με την προσθήκη νέων γραμμών τύπου «OppCharge» στο δίκτυο BERNMOBIL που θα εξυπηρετούνται με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Ένα επιπλέον προτέρημα της εφαρμογής αυτής είναι το ότι η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται παράγεται από υδατόπτωση έτσι ώστε οι ωφελούμενοι κάτοικοι της Βέρνης να έχουν το προνόμιο να μετακινούνται καθημερινά με απολύτως βιώσιμο τρόπο.

Previous ArticleNext Article