Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Το (από μακρού αναμενόμενο) αμιγώς ηλεκτρικό Toyota bZ4X

Η Toyota έδωσε στη δημοσιότητα πληροφορίες σχετικές με το αναμενόμενο αμιγώς ηλεκτρικό SUV με την ονομασία bZ4X, μοντέλο 2022, με το οποίο θα εγκαινιάσει τη σειρά των ηλεκτρικών μοντέλων της εταιρείας με τον κωδικό bZ η οποία λέγεται ότι θα λειτουργήσει και ως ανατρεπτική της κοινής αντίληψης σύμφωνα με την οποία «τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρετά».

Από το ιδιότυπο σχήμα του τιμονιού αεροπορικού τύπου, το οποίο διαφέρει από εκείνο που η Tesla χρησιμοποιεί στο Model S Plaid, μέχρι τη γυάλινη οροφή, το πρωτοποριακό σύστημα θέρμανσης που το ονομάζει Radiant και τη δυνατότητα αντιστροφής του ρεύματος φόρτισης για την παροχή ενέργειας στο δίκτυο, υπάρχουν και πολλές άλλες δυνατότητες οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα συζητηθούν εν καιρώ.

Το bZ4X είναι το ένα από τα δύο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τα οποία σχεδιάζει η Toyota να εξάγει προσεχώς στην Αμερικάνικη αγορά και τα οποία θα αποτελέσουν την πρώτη της απόπειρα διεκδίκησης μεριδίου αγοράς στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη ηλεκτροκίνηση. Θα διαθέτουν συσσωρευτές που δεν θα μοιάζουν με τους χρησιμοποιούμενους από τον ανταγωνισμό και οι οποίοι θα είναι ικανοί να διατηρούν την αρχική χωρητικότητά τους κατά 90% ακόμα και μετά από παρέλευση δεκαετούς λειτουργίας.

 Πως η Toyota απεικονίζει την καμπύλη απώλειας της χωρητικότητας των συσσωρευτών του μοντέλου bZ4X στη διάρκεια 10 ετών λειτουργίας.

Επιπρόσθετα η Toyota σχεδιάζει εν καιρώ την κατασκευή και ενός τρίτου μοντέλου που θα αξιοποιεί την ίδια κατασκευαστική πλατφόρμα. Η Subaru τον Αύγουστο είχε παρουσιάσει το ηλεκτρικό Solterra το οποίο αναπτύχθηκε παράλληλα με το bZ4X και σε πολλά σημεία του μοιάζει. Χωρίς να έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι προδιαγραφές του οι ανεπίσημες πληροφορίες λένε ότι σε διαστάσεις θα βρίσκεται πολύ κοντά στο bZ4X με διαφορές που δεν θα υπερβαίνουν τη μία ή τις δύο ίντσες.

Παρά το ότι η Toyota θεωρεί ότι η ηλεκτροκίνηση δεν πρόκειται να αναπτυχθεί τόσο γρήγορα, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, όσο οι άλλοι κατασκευαστές νομίζουν και συνεχίζει να εφαρμόζει πολιτική επικεντρωμένη στην υβριδική τεχνολογία εντούτοις δηλώνει ισχυρή παρουσία και στην αμιγή ηλεκτροκίνηση με το bZ4X το οποίο θα αποτελέσει δείγμα του τι θα προσφέρει στον αγοραστή η νέα γενιά των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων.

Προς τη κατεύθυνση αυτή κινούμενη η Toyota παρουσιάζει το bZ4X ως προοριζόμενο για τις παγκόσμιες αγορές χωρίς δηλαδή να αναφέρει οποιαδήποτε εξειδίκευσή του για την Αμερικάνικη αγορά. Έτσι όσα χαρακτηριστικά του αναφερθούν, επι του παρόντος τουλάχιστο, φαίνεται να έχουν διεθνή εφαρμογή και αναδεικνύουν αυτό το μοντέλο ως πρωτοπόρο για την τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης κάτι δηλαδή σαν το Prius για την υβριδική τεχνολογία ή το Mirai για την τεχνολογία των ενεργειακών στοιχείων υδρογόνου.

 Το Toyota bZ4X ως πρωτότυπο στην έκθεση της Shanghai 2021

Συμβατικό σύστημα επαναφόρτισης των συσσωρευτών. 

Χρησιμοποιεί συστοιχία συσσωρευτών χωρητικότητας 71,4 kWh και υπόσχεται αυτονομία 310 μιλίων (500 χλμ) σύμφωνα με το πρότυπο WLTC (για την έκδοση με ένα ηλεκτροκινητήρα) κάτι που προμηνύει περίπου 250 μίλια (400 χλμ) αυτονομία κατά το αμερικάνικο πρότυπο EPA. Η κατανάλωση σε kWh ανά μίλι φαίνεται να είναι καλύτερη από εκείνη του Volkswagen ID4 ή του Ford Mustang MachE αλλά υπολείπεται του Tesla Model Y. Ενώ ο ενσωματωμένος φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος έχει ισχύ μόνο 6.6 kW προοιωνίζοντας έτσι πολύωρες επαναφορτίσεις κατά τη διάρκεια της νύκτας ή δυνατότητα επαναφόρτισης με συνεχές ρεύμα φτάνει την ισχύ των 150 kW έτσι ώστε ο γρήγορος ανεφοδιασμός μέχρι του 80% της χωρητικότητας των συσσωρευτών του να γίνεται σε 30 λεπτά της ώρας.

Το εσωτερικό του Toyota bZ4X ως πρωτότυπου στην έκθεση της Shanghai 2021

Ευρύχωρο Εσωτερικό. 

Το bZ4X κατασκευάζεται πάνω στην πλατφόρμα eTNGA που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για τα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας έτσι ώστε οι χωροταξικές του δυνατότητες εκμεταλλεύονται πλήρως τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής κίνησης ακριβώς όπως συμβαίνει και με τους άλλους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Έτσι ενώ οι εξωτερικές του διαστάσεις είναι παρόμοιες με εκείνες του RAV4 οι εσωτερικοί χώροι πλησιάζουν εκείνους των μοντέλων SUV της μέσης κατηγορίας

Ζωηρό χωρίς υπερβολές. 

Δεν παρουσιάζεται ως μοντέλο υψηλών επιδόσεων. Η Toyota άλλωστε δεν θα ήθελε να επισκιασθούν οι επιδόσεις των υβριδικών της μοντέλων από το bZ4X. Η επιτάχυνση μέχρι τα 100 χλμ/ω θα χρειάζεται 8,4 δευτερόλεπτα για την έκδοση με τον ένα ηλεκτροκινητήρα των 201 ίππων ή 7,7 δευτερόλεπτα για το τετρακίνητο των 215 ίππων. Για σύγκριση αναφέρεται ότι το RAV 4 Prime χρειάζεται 5,7 δευτερόλεπτα για επιτάχυνση μέχρι τα 96.5 χλμ/ω.

 To Toyota bZ4X διαθέτει θέρμανση τύπου Radiant

Θέρμανση τύπου Radiant. 

Ενώ υπάρχει το σύστημα θέρμανσης με αντλία θερμότητας για τον πολύ κρύο καιρό, εξοπλισμός που η Toyota προσφέρει εδώ και χρόνια σε πολλά από τα μοντέλα της, ένα ακόμα πιο αποτελεσματικό σύστημα εφαρμόζεται στο bZ4X για οικονομική σε ενέργεια και περισσότερο αποτελεσματική θέρμανση της καμπίνας μέσω κυκλικής ροής που αξιοποιεί τη θερμότητα στοιχείων του δαπέδου της. Το σύστημα αυτό βρίσκεται υπό διερεύνηση εδώ και πολλά χρόνια και στηρίζεται στην ύπαρξη λωρίδων από ειδικό φιλμ που ενσωματώνονται στο δάπεδο και τις πλευρικές επιφάνειες της καμπίνας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αυτή η εφαρμογή επιφέρει ενεργειακή οικονομία της τάξης του 20% στη θέρμανση της καμπίνας.

Διατάξεις πρόωσης τύπου Toyota eTNGA

Το βασικό μοντέλο του bZ4X θα είναι προσθιοκίνητο?

Ενώ έχει γίνει γνωστό ότι το αυτοκίνητο θα προσφέρεται και ως τετρακίνητο στην έκδοσή του με δύο κινητήρια συστήματα, η Toyota δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα εάν η έκδοση με το ένα κινητήριο σύστημα θα διαθέτει εμπρόσθια ή οπίσθια κίνηση. Είναι επίσης αμφίβολο εάν στην τετρακίνητη έκδοση θα αξιοποιηθεί το σύστημα διεύθυνσης της Subaru

 Το τιμόνι του Toyota bZ4X yoke

Θα προσφέρεται και τιμόνι αεροπορικού τύπου.

Ο έλεγχος της κατεύθυνσης του αυτοκινήτου θα διενεργείται με ηλεκτρική διάταξη (steerbywire). Το αεροπορικού τύπου τιμόνι θα απευθύνεται αρχικά στην κινέζικη αγορά επειδή εκεί από το 2022 θα διατίθενται και μοντέλα του ανταγωνισμού με αυτού του τύπου το τιμόνι. Η Toyota το ονομάζει «τιμόνι ειδικού σχήματος» το οποίο θα στρέφεται κατά 150 μοίρες από άκρου εις άκρον χωρίς να χρειάζεται να αλλάξουν θέση τα χέρια του οδηγού πάνω σε αυτό. Υποστηρίζεται ότι διευκολύνει πολύ τους χειρισμούς αναστροφής πορείας, στάθμευσης, ως και κίνησης μέσα σε χώρους με πολλά εμπόδια. Η Toyota ελέγχει ανεξαρτήτως τη ροπή του συστήματος διεύθυνσης από τη γωνία στροφής των τροχών και το συνολικό αίσθημα του οδηγού είναι ότι αποδίδεται εξαιρετική ακρίβεια στις εντολές του. Τέλος υποστηρίζεται ότι η χρήση του αεροπορικού τύπου τιμονιού αυξάνει το χώρο για τα πόδια του οδηγού, στη δε περίπτωση εφαρμογής του μεταβάλλεται ελαφρά ακόμα και η θέση του πίνακα των οργάνων προκειμένου να μην προκαλείται κόπωση του οδηγού από την εποπτεία του.

Πίνακας οργάνων του Toyota bZ4X

Επόμενης γενιάς λογισμικό.

  Πολλά ερωτηματικά γεννιόνται από το γεγονός ότι το λογισμικό του αυτοκινήτου θα είναι διαφορετικό από εκείνο που εφαρμόζεται στα άλλα μοντέλα της Toyota ή και της Subaru. Η εταιρεία λέει ότι θα ενημερώνεται αυτομάτως από το διαδίκτυο και ότι θα είναι επίσης κατάλληλο για εφαρμογές τύπου cloud όπως π.χ. για την πλοήγηση η οποία θα εμπλουτίζεται συνεχώς με πληροφορίες για την τρέχουσα κυκλοφορία και για τη διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης ή θέσεων επαναφόρτισης των συσσωρευτών. Με διευρυμένες δυνατότητες αναγνώρισης φωνητικών εντολών θα καθίσταται δυνατή η με τη φωνή ενεργοποίηση διαφόρων εντολών όπως π.χ. η λειτουργία των καθαριστήρων ή ο χειρισμός του συστήματος κλιματισμού. Τα γνωστά χειριστήρια επιλογής της κίνησης των μοντέλων Prius θα αντικατασταθούν από ψηφιακές εντολές και θα υπάρχει ενσωματωμένο ένα φιλικό σύστημα τηλεφωνίας με δυνατότητες μετάδοσης των κωδικών ενεργοποίησης του αυτοκινήτου μέσω του κινητού τηλεφώνου.

Φωτοβολταϊκά στοιχεία οροφής. 

Η Toyota λέει ότι τα φωτοβολταϊκά στοιχεία της οροφής θα φορτίζουν την μπαταρία όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται εκτεθειμένο στην ηλιακή ακτινοβολία και ότι θα παράγουν ετησίως ηλεκτρική ενέργεια ίση με την απαιτούμενη για διαδρομές συνολικώς 1800 χιλιομέτρων. Θα πρέπει πάντως να αναφερθεί ότι από την εμπειρία που αποκομίζουν μέχρι σήμερα οι χρήστες αυτοκινήτων με φωτοβολταϊκά στοιχεία οροφής προκύπτει ότι ελάχιστα οφέλη μπορεί κανείς να περιμένει από αυτά εκτός και εάν κατοικεί σε νότιες περιοχές με εξαιρετικά μεγάλη ηλιοφάνεια.

 Το εσωτερικό του Toyota bZ4X

Επενδυμένο Ταμπλό.

Προφανώς πρόκειται για προσπάθεια περιορισμού των υψηλής συχνότητας θορύβων της καμπίνας. Άλλωστε γίνεται ειδικότερη αναφορά στο ότι αξιοποιούνται αντιθορυβικά τζάμια τα οποία περιορίζουν σημαντικά το θόρυβο του ανέμου και εξασφαλίζουν περιβάλλον άνετης συνομιλίας στο εσωτερικό της καμπίνας κατά την οδήγηση.

Τηλεχειριζόμενη στάθμευση. 

Το bZ4X θα διαθέτει μια λειτουργία που ονομάζεται “Advanced Park” παρόμοια με εκείνη του πολυτελούς υβριδικού Lexus LS 500h αλλά με δυνατότητες τηλεχειρισμού. Ειδικότερες πληροφορίες για τα προσφερόμενα συστήματα υποστήριξης του οδηγού δεν παρέχονται αλλά αναφέρεται μια εξελιγμένη μορφή τέτοιου πακέτου που ονομάζεται από την εταιρεία ως «Toyota Safety Sense». Αυτό μάλλον σημαίνει ότι κάποιες νέες δυνατότητες θα παρέχονται σε συνδυασμό με διευρυμένες κατοπτεύσεις των αισθητήρων τύπου ραντάρ και κάμερας.

Ακτινογραφία του Toyota BZ4X 2023

Διπλής κατεύθυνσης ροή ενέργειας φόρτισης μόνο για την Ιαπωνία?

Η Toyota λέει ότι το bZ4X θα μπορεί να χρησιμοποιείται και ως σταθμός παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο ή σε μεμονωμένα φορτία κατά τη διάρκεια φυσικών καταστροφών ή διακοπών της ηλεκτροδότησης. Όπως επίσης θα μπορεί να αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια από φωτοβολταϊκές γεννήτριες και να την αποδίδει κατά τις νυκτερινές ώρες. Μέχρι σήμερα τέτοιες λειτουργίες δεν προσφέρονται από τον ανταγωνισμό και η ίδια ή Toyota αφήνει να εννοηθεί ότι σε πρώτη φάση αυτές οι δυνατότητες θα προσφερθούν μόνο για την Ιαπωνική αγορά

Previous ArticleNext Article