Uncategorized, Άρθρα, Ενημέρωση

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών θα είναι φτηνότερα από τα βενζινοκίνητα το αργότερο μέχρι το 2027

Πρόσφατη μελέτη του Bloomberg New Energy Finance (BNEF)

 

Βρυξέλλες, 10 Μαΐου 2021



Τα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά θα καταστούν φτηνότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά που θα κινούνται με ορυκτά καύσιμα το αργότερο μέχρι το 2027, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του Bloomberg NEF που εκπονήθηκε με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E).

Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι νέες πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με συσσωρευτές (BEV) είναι πιθανό να φτάσουν ακόμα και το ποσοστό του 100% σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ένωση  μέχρι του έτους 2035 εάν η νομοθεσία επιβάλλει αυστηρότερα όρια στις τιμές των εκπομπών CO2 και παράλληλα παράσχει ικανοποιητική στήριξη στη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών επαναφόρτισης των συσσωρευτών.

H Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E) εισηγήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση την αυστηροποίηση των στόχων περιορισμού των εκπομπών που ίσχυσαν το 2020 και τον καθορισμό ως ορίου τερματισμού των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα το έτος 2035.

Τα ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα τύπου sedan (Κατηγορίες C και D), και τα τύπου SUV, το έτος 2026, θα ανταγωνίζονται σε τιμές πώλησης τα αντίστοιχα συμβατικά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Κατά το επόμενο έτος 2027 το ίδιο θα συμβεί και με τα μικρά επιβατικά της κατηγορίας B όπως προέκυψε από την ως άνω έρευνα. Από τα ευρήματα συμπεραίνεται ότι η συνεχής μείωση του κόστους κατασκευής των συσσωρευτών (1), οι καινούργιες αρχιτεκτονικές πλατφόρμες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ετοιμάζονται από όλους σχεδόν τους μεγάλους κατασκευαστές και η δημιουργία νέων σειρών βιομηχανικής παραγωγής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων τελικά θα οδηγήσουν στη μείωση του συνολικού κόστους τους και θα τα κάνουν πλήρως ανταγωνιστικά των συμβατικών αυτοκινήτων χωρίς να απαιτούνται πλέον κανενός είδους κίνητρα αγοράς και χρήσης.

          Για την ομαλή εξέλιξη αυτής της αναμενόμενης δραστικής μείωσης του κόστους κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει καθοριστική η συνεχής άσκηση πίεσης προς την κατεύθυνση της έγκαιρης επιτάχυνσης των όγκων παραγωγής τους  σε συνδυασμό με τη δημιουργία αγοραστικού ενδιαφέροντος προκειμένου να υπάρξει η αναγκαία ευρεία διείσδυση στην αγορά. Μόνο με αυστηρότερες προδιαγραφές για τη μείωση των εκπομπών CO2 και παράλληλη θέσπιση ισχυρών κινήτρων, για το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα, μπορεί αυτές οι προϋποθέσεις να εξασφαλισθούν, σύμφωνα με την άποψη της T&E.

          Η Julia Poliscanova, επικεφαλής διευθύντρια του τομέα ηλεκτροκινητικότητας της T&E είπε: «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελούν δελεαστική επιλογή για όλους τους νέους αγοραστές κατά τα επόμενα έξη χρόνια. Θα είναι για όλους φτηνότερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, από τον επαγγελματία που χρησιμοποιεί ένα ελαφρύ φορτηγό στο Βερολίνο μέχρι τον οικογενειάρχη που ζει στην εξοχή της Ρουμανίας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο ωφέλιμα για το κλίμα αλλά και για την ευρωπαϊκή βιομηχανία και την οικονομία γενικότερα»

          Τα ελαφρά φορτηγά και τα τύπου Van επίσης θα γίνουν φτηνότερα από τα πετρελαιοκίνητα μέχρι το 2025 όπως προβλέπει η έρευνα της BNEF. Σήμερα αυτή η κατηγορία των αυτοκινήτων μόλις και αγγίζει ποσοστό ίσο με 2% των νέων πωλήσεων λόγω των μη αυστηρών κανονισμών που διέπουν τις εκπομπές CO2 οι οποίες επιτρέπουν στους κατασκευαστές να αποφεύγουν την παραγωγής τους ως ηλεκτρικών. Η T&E έχει απευθυνθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ζητώντας να επιβληθούν κανονισμοί και να ληφθούν και άλλα μέτρα τα οποία να προτρέπουν τους κατασκευαστές να επενδύσουν στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας έτσι ώστε να διατεθούν περισσότερα μοντέλα στην αγορά και με καλύτερες τιμές.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών μπορούν να αποτελέσουν το σύνολο των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2035 τόσο στην νότιο όσο και στην ανατολική Ευρώπη εάν ληφθούν και εφαρμοστούν οι σωστές αποφάσεις για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 και συνοδευτούν από κίνητρα και ενισχύσεις για τη δημιουργία υποδομών υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης. Εάν αυτό δεν συμβεί και αφεθεί η αγορά να διαμορφώνεται χωρίς παρεμβάσεις είναι βέβαιο ότι η επιδιωκόμενη ποσόστωση επί των νέων πωλήσεων δεν θα επιτευχθεί και ότι η Ευρώπη δεν θα επιτύχει τον στόχο της απαλλαγής της από τον άνθρακα μέχρι το 2050.

          Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει επίσης εντός του Ιουνίου 2021 να θέσει μια τελική ημερομηνία πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπονται πλέον πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που να κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Τον τελευταίο μήνα 27 μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες ζήτησαν η χρονιά που θα συμβεί αυτό να είναι το 2035. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξε ότι το 63% των κατοίκων των αστικών ευρωπαϊκών κέντρων θα επιθυμούσανε αυτό να συμβεί μέσα στο 2030. Τουλάχιστο επτά αυτοκινητοβιομηχανίες και δέκα ευρωπαϊκά κράτη έχουν ήδη αναγγείλει ότι μελετούν τον χρόνο εφαρμογής μέτρων απαγόρευσης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Εάν όμως δεν ηγηθεί η Ευρωπαϊκή ένωση στη λήψη των σχετικών αποφάσεων υπάρχει ο κίνδυνος τα όποια εξαγγελθούν από επι μέρους μέλη να αποδειχθούν ατελέσφορα ή ακόμα και μη εφαρμόσιμα.

Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε:
Julia Poliscanova
Senior director, vehicles and emobility,
Transport & Environment
julia.poliscanova@transportenvironment.org

Previous ArticleNext Article